LeenaRosendahlOsHanhijrvi

Helsingin tulevat vegaanivanhukset laitoksissaan

  • Helsingin tulevat vegaanivanhukset laitoksissaan

Helsingin kaupunki teki päätöksen puolittaa lihan ja maidon, jolloin mennään kohti vegaaniruokavaliota:

 

Kirkko ja kaupunkilehden pilapiirtäjä Ville Ranta teki ideologisen pilapiirroksen asian tiimoilta:

 

Mielestäni muutos lähtee jokaisesta itsestään eikä pakottamalla. Helsingin vanhukset alistetaan pitkällä juoksulla vasemmistoideologian ja ympäristönsuojelun nimissä vegaanivanhuksiksi. Viimeinen ehtoollinen koostuu siis tofujuustosta ja soijapapupihvistä. Ymmärrän päätöksen vasemmistoliberaalista näkökulmasta, jolloin saadaan suuri joukko osallistumaan ympäristön suojeluun, mutta tämä päätös ei kosketa päättäjiä itseään. Mitä jos Suomen vasemmisto edustamineen puolueineen siirtyisi kokonaan vegaaniruokavalioon? Varsinkin Helsingin valtuuston esityksen puolesta äänestäneiden kohdalla tämä olisi suotavaa. 

Mitä jos Ville Niinistö luopuisi taksiautoilusta, jota hän on perustelut tehokkuudella työnsä hoidossa. Ville eikös se pitäisi olla ympäristönsuojeluideologia ennenkaikkea ennen tehokkuutta?

"Vuonna 2007 Sirkka-Liisa Anttila oli Suomen maatalousministeri. Se oli vuosi, jolloin Oikeutta Eläimille -järjestö julkisti salaa kuvaamansa materiaalin erään sikalan tiloista. Myöhemmin kävi ilmi, että kyseessä on ministeri Anttilan suvun tila, jota silloin pyöritti hänen tyttärensä. Kuvat järkyttivät, koska niissä näkyi eläinten pahoinvointia ja huonokuntoisuutta." Maryan Abdulkarim

"Syön itsekin lihaa vastoin parempaa tietoani, koska se on aina ollut helppoa. “Valintani” on usein ollut tiedostamaton. Tarjolla ollut ruoka on sisältänyt lihaa, mutta sitä ei tarvinnut ajatella." Lähde: Maryan Abdulkarimin kolumni: Teollinen eläintuotanto – ihmiskunnan historian suurin rikos?

Ajaako Maryan Abdulkarim oikeasti eläinten oikeuksia ja ilmaston muutoksen ehkäisyä vai sikojen oikeuksia? Hänhän ei muslimina tietysti syö sianlihaa. Yllättävää on myös, että hän ei tiedostaisi syövänsä lihaa juuri samasta syystä. Onko muslimiaktivismi tässä verhottu ympäristönsuojeluagendaan? Tämä on yhtä ristiriitaista kuin nykyaikainen feminismi eli intersektionaalinen feminismi, joka arvottaa maahanmuuttajamiehet tärkeämmäksi kuin valkoihoisen naisen. He eivät mitenkään ole lähteneet puolustamaan Oulun raiskauksien uhreja juuri tästä syystä. Maryan sanoi mm. Jälkiviisaissa, että paheksuu miten Oulun pedofiilirinkiä käytetään vaaliaseena välittämättä yhtään oikeasti uhreista. Miksi hän ei feministinä itse ajan näiden uhrien oikeuksia?

 

Tässä tubetuksia aiheesta

Vasemmistoliberaalien moraaliposeerausta

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (86 kommenttia)

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

Menee lihansyönnit ja Oulun rikokset iloisesti sekaisin ja muslimitkin saadaan soppaan mukaan.

Ilmastonmuutosta ja eläinrääkkäystäkö ei saa vastustaa sen takia koska se menee vasemmiston piikkiin?

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Tarkka huomio niin syvin pohdinta onkin juuri moraaliposeeraus ja se ajetaanko oikeasti niitä asioita joita sanotaan ajettavan. Onko motiivit täysin eriävät?

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

#2
Onko motiivit täysin eriävät?
...........................

Motiivista puheenollen, onko Helsingin valtuuston päätös lihansyönnin vähentämisestä mielestäsi väärä ja moraaliton?

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva
Leena Rosendahl Os Hanhijärvi Vastaus kommenttiin #3

Moraalisesti se on arveluttava, jos he eivät itse omalta kohdaltaan alistu samaan. Mutta itse uskon että muutos tosiaan lähtee valistamalla ei pakottamalla ja olen itsekin vähentänyt lihansyöntiä, mutten maitotuoteita. En käytä puolivalmisteita joita nämä vegaaniruoatkin paljolti ovat. Mielestäni vanhukset tarvitsevat virikkeitä esim. pizzataksipizzaa ja lempiruokiaan.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #5

#5
Mutta itse uskon että muutos tosiaan lähtee valistamalla ei pakottamalla
.............................

Ei taida ilmastonmuutoksen vastustaminen onnistua ilman poliittisia päätöksiä.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva
Leena Rosendahl Os Hanhijärvi Vastaus kommenttiin #3

Niin motiivit - Kirjoittaessani tein havainnon, että tuntuu kuin jotain muuta agendaa ajettaisiin salaa ilmastonmuutoksen nimissä ja että juuri esim. sianlihan tuotanto pitäisi ehkä lopettaa.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Pyrin osoittamaan tekstissäni, että tämä ihmisoikeusideologia on oikeastaan toisten ihmisten pakottamista ja alistamista omaan tahtoon. Se vaan esiintyy ympäristönsuojeluna tai feminisminä. Mutta oma toiminta on ristiriidassa tämän kanssa. Mistä on kysymys?

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

#4
Mitä tarkoitat "ihmisoikeusideologialla"?

Ja lihansyönti vaikuttaa suoraan ja voimakkaasti ilmastonmuutokseen, se ei ole mikään keppihevonen.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Siis niin vaikuttaa väestönkasvukin, mitä tämänhetkinen ihmisoikeuspolitiikka tukee.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #9

#9
Pysytään nyt siinä lihannyönnissä. Jätetään nämä whataboutismit jotka eivät kuulu mitenkään asiaan.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva
Leena Rosendahl Os Hanhijärvi Vastaus kommenttiin #11

Juha :) Minun avaus minun ajatteluni. Jotain kytkentää tässä on ja varmaan Sininkin asiaan mutta en ole täysin hoksannut mistä on kyse.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva
Leena Rosendahl Os Hanhijärvi Vastaus kommenttiin #9

Fogelholm sanoi jossain Yliopiston tiedekeskustelussa, että lehmä kuormittaa ilmastoa eniten. Luovuttaisiko esim. lehmän maidosta ja lihasta sekä nahasta?

Katriina Minna Koskela

Juha Makkonen. Suomessa tapahtuva lihansyönti on 0,0000000000 prosenttia maailmalla tapahtuvasta lihansyönnistä. Suomen osuus ilmastonmuutokseen lihansyönnin kautta on sama 0,000000000000. Taustalla on piilovaikuttamista- islamisaatio- ja nauta. :)

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #15

#15
Juha Makkonen. Suomessa tapahtuva lihansyönti on....
---------------------------

....ilmastolle yhtä haitallista kuin missä tahansa muualla.

Katriina Minna Koskela

OLET OIKEASSA; JA PIDÄ SE MINÄ KOMPPAAN SUA SATASELLA!!!! Olisin itse juuri kirjoittanut samasta aiheesta. Sinä kerkesit, mutta hyvä niin. MINÄ EN ALISTU TÄHÄN!

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Nimenomaan konservatiivit aiheuttavat tragedioita pakottamalla ideologiaansa joka maailmanlaajuisesti on todella vahva alistava ja taannuttava voima. Esin Venäjällä konservatiivit hyökkäävät hiv-positiivisen naisen kimppuun joka on haastanut entisen miesystävänsä oikeuteen tartuntavaaran pimittämisestä. Tuollaisia julmuuksia he tekevät koska he maassa missä hiv- epidemia vielä leviää ( toisin kuin liberaalissa lännessä ja kehitysmaissa) haluavat esittää että joko hiv on homojen ongelma tai että epidemiaa ei ole. Tosiasiassa 70% maan hivtartunnoista on saanut alkunsa heterosuhteussa. Konservatiivit ovat yksinkertaisesti ihmisvihaajia jotka harjoittavat vihaansa aktiivisesti.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Pidetään nyt keskustelu Suomen ilmastoagendassa ja ihmisoikeuksissa, vaikka jotain maailmanlaajuista tässä on. Olen hiukan ymmälläni.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Minä vastasinkin linkkisi otsikkoon: vasemmistolaisten moraaliposeerauksia.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva
Leena Rosendahl Os Hanhijärvi Vastaus kommenttiin #20

Okei :) En halua leimata järkeviä vasureita, vaan nämä joiden titteli on nykyään feministi tai aktivisti lähinnä.

Katriina Minna Koskela

Tässä Helsinki menee ihmisten oikeuksiin päättää omasta elämästä. Kenelläkään ei ole oikeuttaa päättää toisen ruokavaliosta. Tämä kuullostaa ihan muslimi suunnitelmalta. Seuraava askel lienee sitten naudanlihan lisääminen koska yllätten lastemme ja vanhustemma proteiini tason lasku alkaa surkastuttamaan sekä aivoja että lihaksia. Ihmisoikeksia tässä viedään ja taitaa siellä Hesassa olla muslimi ja vihreavoittoista tämä ajattelu. Onko tämä laillinen päätös se on eriasia. Jos joku vie tämän oikeuteen päätös kumotaan siellä, koska ihmisillä on oikeus Suomessa valita ruokansa itse. Ihmisoikeuksien riiston tunnusmerkit täyttää tämä asia. JÄRKYTTÄVÄÄ!!! Muistakaa myös että lihantuottaminen on yksi maaseudun elinkeino. ja elämää on kehä kolmosen ulkopuolellakin.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

#14
Ihmisoikeksia tässä viedään
.............................

Tulevilta sukupolvilta viedään oikeudet normaaliin elämään mikäli ilmasto pilataan.

Ja eikös eläimillä ole mitään oikeuksia?

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Kannatat siis kieltämistä? Entä lentäminen tai autoilu mihin sinun moraalisi kohdentuu?

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #25

#25
Lihansyöntiä vähennetään, ei kielletä. Huomioi, että ravinto muuttuu täten myös terveellisemmäksi.

Mitä moraaliin tulee niin kaikkien täytyy pistää kortensa kekoon tavalla tai toisella.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #27

Vähentämistavoitteillahan se "savuton Suomi 2030"-hankekin alkoi.

Nyt halutaan vähentää lihansyöntiä ja kun se vähenee, niin sitten voi taas kiristää ruuvia.
Vihreä tavoite on "lihaton suomi 20xx"

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #33

#33
Nyt halutaan vähentää lihansyöntiä ja kun se vähenee, niin sitten voi taas kiristää ruuvia.
Vihreä tavoite on "lihaton suomi 20xx"
.............................

Eikös sen pitäisi olla jokaisen moraalisen ihmisen tavoite?

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #35

No ei todellakaa...TODELLAKAAN.

Jos sinä haluat olla kasvissyöjä, niin se on sinun valinta...kunnioitan sitä 100%

Mutta jos minä haluan olla sekasyöjä, niin toivoisin myös sinun kunnioittavan sitä.

Minulle tällä asialla ei ole mitään tekemistä moraalin kanssa, mutta jos sinulle on, niin sekin on minusta OK.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #38

#38
Mutta jos minä haluan olla sekasyöjä, niin toivoisin myös sinun kunnioittavan sitä.

Minulle tällä asialla ei ole mitään tekemistä moraalin kanssa
...........................

Olipas niin hauska kommentti, että haluan ottaa siihen oikein kantaa.

Sinä et voi ITSE valita mitkä asiat ovat moraalisia, mitkä eivät.

Toisen tappaminen on mitä erityisimmin moraalinen, oikein tai väärin perusteltavissa oleva asia.

Onko toisen ihmisen moraalittomia tekoja syytä kunnioittaa?

Haluan myös itse mainita, että olen lihansyöjä. "Sekasyöjä" lienee joku lihansyöjän peitenimi?

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #43

#43

Sillä tappaako syödäkseen lihaa ei ole moraalin kanssa mitään tekemistä.
Se on se mitä luonnossa tapahtuu jatkuvasti, eikä ihminen kuitenkaan ole kuin yksi eläin muiden joukossa....vaikka jotkut muuta kuvittelevatkin.

Sen voisi liittää moraaliin jos eläimiä tapettaisi huvikseen, kuten Lassila&Tikanojan metsästys seurassa.
Mutta ravinnoksi se on osa luontoa ja ihminen toteuttaa sen tällä hetkellä näin.

Sekasyöjä on sellainen joka syö lihaa ja kasveja...ei se mikään peitenimi ole.
Kasvissyöjä syö kasveja muttei lihaa.
Lihansyöjät syövät lihaa muttei kasveja...tällaisia ovat monet pedot.
Ihminen on sekasyöjä.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #46

#46
Sillä tappaako syödäkseen lihaa ei ole moraalin kanssa mitään tekemistä.
...........................

Sinun moraalitajustasi voi päätellä jo tästä yhdestä lauseesta harvinaisen paljon. Mennään aika kapealla asteikolla.

Moraali ON KÄRSIMYKSEN VÄHENTÄMISTÄ

Pidät eläintä siis niin vähäpätöisenä oliona, ettei sen kärsimyksistä tai elämästä tarvitse välittää?

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #51

#51
"Pidät eläintä siis niin vähäpätöisenä oliona, ettei sen kärsimyksistä tai elämästä tarvitse välittää?"

En todellakaan pidä.

Vastakysymyksenä voisi heittää "onko kaikki pedot moraalittomia?"...hehän tappavat syödäkseen.
Etkö pidä ihmistä yhtenä eläimenä muiden joukossa?

Moraali on kärsimyksen vähentämistä...tästä voimme olla samaa mieltä.
Siksi sanoinkin aiemmiin:
"Sitä lihataloutta voi hoitaa monellakin tavalla...hyvällä ja huonolla"
Tuo on osa moraalia.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #53

#53
Etkö pidä ihmistä yhtenä eläimenä muiden joukossa?
......................

Siis moraalitajun suhteenko?

Siitä tässä nyt puhutaan. Mistä ihmeestä sinä puhut?

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #55

#53
"Siis moraalitajun suhteenko?
Siitä tässä nyt puhutaan. Mistä ihmeestä sinä puhut?"

No moraalinkin, jos ravinnoksi tappaminen mielestäsi on moraalitonta.

Minun kysymys oli ..."onko kaikki pedot moraalittommia koska tappavat ravinnoksi?"
Lisäkysymys oli "eikö ihminen ole eläin muiden joukossa?"

Toisinsanoen jos ihminen on eläin kuten muutkin pedot, niin miksi ihmisen kohdalla ravinnoksi tappaminen olisi moraalittomampaa kuin muilla pedoilla?
Asian tietysti muuttaa, jos sinun mielestäsi ihminen EI ole eläin muiden joukossa.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #56

#56
No moraalinkin, jos ravinnoksi tappaminen mielestäsi on moraalitonta.
..........................

Olisiko se mielestäsi moraalitonta jos joku tappaisi sinut ravinnokseen?

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #57

#57

No vähän hassu kysymys, mutta en näkisi sitä moraalittomaksi jos se tappaja olisi joku peto.

Jos se olisi ihminen, niin siinä olisi montakin ongelmaa.

Ensinnäkin ihminen ei ole luonnostaan kannibaali.
Toiseksi se vituttaisi.
Kolmanneksi se olisi rikollista.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #59

#59
Jos se olisi ihminen, niin siinä olisi montakin ongelmaa.
........................

Tämä kiertää kehää enkä saa ongittua sinulta tarpeellista. Jos jotain haluan sinun ymmärtävän se on se, että kaikki tekomme ovat laadultaan moraalisia, jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Myös tekemättä jättäminen on laadultaan moraalinen. Pelastatko hukkuvan jos voit?

Se mitä teemme eläimille on myös moraalinen teko, koska sillä on merkitystä kärsimyksen kokonaismäärään ihan yhtälailla kuin mitä ihmisille tehdään. Sinulla on vain, kuten monilla muillakin ihmisillä, tapana ajatella asiaa vielä ikään kuin eläimen kannalta, kun sivistyneet ihmiset ajattelevat sitä moraaliselta kannalta, eikä siinä kuulu verrata omia tekemisiä petojen touhuihin.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #64

#64

Joo...en olekaan sivistynyt, vaan annan luonnon antamien primitiivisten vaistojen ohjata itseäni.
Siksi en ilmeisesti olekaan riittävän hyvä ihminen parempien ihmisten pöytiin.

Mutta ehkäpä minä olenkin lähempänä luontoa minkä osaksi itseni koen, kuin luonnosta paljon puhuvat vihreät.

Syöminen ei ole moraalinen teko eikä eikä sen ruoan hankkiminen.
Moraali voi tulla kuvioon siinä kohtaa kun tarkastellaan kuinka sitä ruokaa hankitaan....toisin sanoen on hyvää ja huonoa lihataloutta.
Näin se toimii niin eläimillä kuin ihmisillä, joka on loppujen lopuksi vain yksi eläin muiden joukossa.
Sivistys on vain osa tämän eläimen aivojen tuotosta, muttei silti muuta sitä tosiasiaa että olemme vain yksi laji muiden joukossa.
Ja itseasiassa meitä ohjaa samat primitiiviset vietit kuin on aina ohjannut.
Sitä vain eivät luonnosta vieraantuneet ja itsensä sen yläpuolelle asettaneet yksilöt ymmärrä.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #65

#65
Sitä vain eivät luonnosta vieraantuneet ja itsensä sen yläpuolelle asettaneet yksilöt ymmärrä.
....................

Pyrkimys moraalisiin tekoihin ei tarkoita vieraantumista luonnosta yhtään sen enempää kuin pyrkimys Suomen Presidentiksi.

Ja sinä itse asetat itsesi eläinten ja luonnon yläpuolelle alistaen eläimet itsesi henkilökohtaiseksi ravinnoksi.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #67

#67

Meistä kahdesta nimmenomaan minä en näe sitä millään tavalla alistamisena suuntaan tai toiseen.
Minä nimenomaan puhun siitä että lihansyönti on normaalia luonnon kulkua....osa ravintoketjua.

Tämän minä ymmärrän.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #68

#68
Tämän minä ymmärrän.
...................

No nyt me molemmat ymmärrämme mitä sinä ymmärrät moraalista.

Mutta sinä taas et ymmärrä sitä, mitä minä ymmärrän moraalista. Ja meidän ristiriita asiassa syntyy tästä moraalivajeesta.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #69

Kommentissa 42 totean:
"Sinulla on sinun moraali ja minulla minun....enkä sano kumman olisi muka parempi tai huonompi."

En koe että ainakaan minulla olisi mitään moraalivajetta...enkä väitä sinullakaan olevan.
Mutta näyttää että näemme tämän asian moraalisen puolen erilailla.

En missään ole yrittänyt tuputtaa sinulle omaa moraaliani tai lobannut lihansyöntiä.
Sinä sen sijaan olet yrittänyt kyseenalaistaa minun moraalini, koska olen todennut että minulle lihansyönti on normaalia luonnonkulkua kuten muilakin eläimillä.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #72

#72
Sinä sen sijaan olet yrittänyt kyseenalaistaa minun moraalini, koska olen todennut että minulle lihansyönti on normaalia luonnonkulkua kuten muilakin eläimillä.
......................

Olen pikemminkin pyrkinyt määrittelemään sinun moraalisen karttasi. Moraalista voidaan väitellä vain eroavaisuuksien kautta, paremmuus järjestykseen niitä ei voi laittaa.

Sinun moraaliarvoihisi kuuluu se, että vahvempi voi riistää heikomman oikeuden omien tarpeiden vuoksi. Itse olen eri mieltä. Olen itse siis lihansyöjä joten tässä asiassa olen itse moraaliton. Sinua taas kutsuisin kaksinaismoralistiksi. Erotat toiset (eläimet) ikään kuin eri kategoriaan joita ei edes lasketa moraalisen teon kohteiksi vaikka tiedetään varmasti heidän kykynsä kärsiä.

Käyttäjän ArtturiHard kuva
Artturi Hård Vastaus kommenttiin #38

Tämä on se asia, mikä itseäkin näissä vihreissä huuhaa -ihmisissä ketuttaa. Miksi hel..tissä heidän pitää puuttua tuntemattomien ihmisten ruokailutottumuksiin? Pitäisivät huolen vain omistaan.

Näiden vihreiden höpöhöpö -fundamentalistien vaikutuksesta olen itse alkanut syömään lihaa joka päivä, ja hyvää on.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #48

#48
Miksi hel..tissä heidän pitää puuttua tuntemattomien ihmisten ruokailutottumuksiin? Pitäisivät huolen vain omistaan.
........................

Kyllä ne sinunkin ruokailu tottumukset ovat yhteisiä asioita. Jotkut ne vaan ei tajua, että samassa veneessä me ollaan halusi tai ei. Parempi sopeutua sovinnolla ja valmistautua kuin ajautua katastrofiin.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Samaa mieltä taas näiden vähempiosaisten ja heikompien puolesta päätetään. Te saatte lopettaa vähitellen lihat, kalat ja juustot.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

"Kenelläkään ei ole oikeuttaa päättää toisen ruokavaliosta..."

Ajatella. Itse olen kasvattanut lapseni siten että ruuasta päätimme me vanhemmat eikä lapsemme. Järkytyksen kyllä ymmärtää, sillä maahanmuuttajan lapsen ei pitäisi persujen mielestä saada elää aikuiseksi asti.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen

Niin sinun kuuluikin päättää lastenne ruoista...tästä voimme helposti olla yhtä mieltä.

Mutta sinun ei kuulu päättää MINUN lasten ruoista...sen päätöksen haluaisin tehdä minä.
Riippumatta siitä kkuka on persu ja kuka maahanmuuttaja.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #40

Katriina Minna Koskelan mielestä en saa päättää siitä mitä lapseni syö. Sellainen olisi kuulemma aivan järkyttävää.

Käyttäjän ArtturiHard kuva
Artturi Hård Vastaus kommenttiin #41

Jaahas. Taas on kaikkien uhriutujien kuningas päässyt vauhtiin.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Saahan sitä tilata ravintolasta ruokaa itselleen mihin tahansa laitokseen, jos tarjottu ruoka ei kelpaa. Aika hankalaksi menee, jos jokaiselle pitäisi tarjota hänen toivomaansa ruokaa joka päivä yhteiskunnan puolesta.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Vanhus maksaa tästä täyshoidostaan 85% eläkkeestään. Eipä jää rahaa mihinkään ylimääräiseen.Hänen laitospaikkansa kuulemma kustantaa 4000 € kuussa ns vanhainkodissa.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Itse ajattelin, sitten kun olen vanhus, tilata ruokapalveluni jostain makuni mukaisesta etnisestä ravintolasta.

Kukaan ei päätä puolestani mitä syön tai olen syömättä.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Sori saat vaan vegaanina kun olet vanha. Jos tämä Helsingin valtuuston toiminta hyväksytään. Käsittääkseni tupakointikin lopetetaan kokonaan 2030 mennessä- hiukan Orwellia :)

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Ruokapalvelut voi tilata mistä haluaa.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #32

Sinä et Taru näe maalia.

Kyllä sen tänäpäivänä voi tilata mistä haluaa, mutta mites vaikka 10v päästä?
Voit silloinkin tilata mistä tahansa, mutta mitä se tarjonta on?

Jos nyt aletaan vähentää....muutama vuosi ja taas kiristetään vähän ruuvia.
Sitten sanotaan ettei tämä nyt niin iso muutos ole....sitten kiristetään taas vähän ruuvia... ja sanotaan ettei tämä nyt niin iso muutos ole...jne jne

Pari kymmnentä vuotta ja katsotaan ympärille.
Huomataan että meillähän ei enää olekaan lihaa myynnissä, kun se on verotettu pois tai muuten kielletty.

Siinä kohtaa kun joku kysyy...."kuinka maailmasta tuli tällainen?"
Vastaus on:
Jokaisella pienellä kiristyksellä jonka hyväksyimme, kun "se ei ollut niin iso muutos".

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Lihattomat vanhainkodit 2040 ja sinne omaiset salakuljettaa HK:n sinistä. ;)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Ihme tekoposeerausta. Itse tiedät että se on huonoa ruokaa. Kaikki lenkkimakkarat ovat ala-arvoista ruokaa. Kuka niitä vanhuksille veisi. Jos eläinperäistä pitää olla niin kalaa tai juustoa.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Itsekin juuri teen kasvisgratiinia Arkijuustolla. :) En minä halua kaikesta mieleisestäni luopua.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #26

En minä halua kaikesta mieleisestäni luopua.
.......................

Possut ja kanat joutuvat luopumaan elämästään jonkun mielihalujen takia. Onko se reilua?

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva
Leena Rosendahl Os Hanhijärvi Vastaus kommenttiin #29

Älähän hurskastele Makkonen saatat olla Vihreä noiden mielipiteittesi suhteen ja kun et itse niitä noudata. Mitä jos valtuusto päättäisi, että Makkonen saa ostaa kaupasta vain vegaaniruokaa?

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #47

#47
Mitä jos valtuusto päättäisi, että Makkonen saa ostaa kaupasta vain vegaaniruokaa?
......................

Se olisi toki itse kullekin aivan oikein. Yritän täällä vähän vaimentaa lihansyönnistäni omalletunnolle aiheutuvaa kuormitusta jakamalla sitä muillekin.

Ja jos valtuusto ei saa kieltoa aikaiseksi, tuleehan sitä Eetvarttia taas varmaan kohta ostettua.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen

#22
"Lihattomat vanhainkodit 2040 ja sinne omaiset salakuljettaa HK:n sinistä."

Tämä on tänä päivänä "vitsi", mutta 2040 todellisuutta, jos vihreät saavat liikaa valtaa.

Olen jo kauan sanonut että tänään käydään itäsuomesta venäjällä tankkaamassa halpaa bensaa.
Tulevaisuudessa venäjälle mennään syömään lihaa, kun se on suomessa kielletty.
Uudeltamaalta mennään tunnelia pitkin viroon.

Kyllä tämä vihreiden vouhotus alkaa saada jo hulluuden määrityksen.

Mitähän sitten kun liha on kielletty ja täytyy keksiä lisää maailmanparannuskeinoja tunteakseen itsensä tärkeäksi?
Minkähän kieltäminen on sitten vuorossa?

Pelottava on se parempi maailma.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

#31
Normit muuttuvat ajan kanssa ja ne muuttuvat eettisemmäksi ihmisten moraalitajun kasvaessa. Lienee selvää, että myös eläinten kohteluun ruvetaan kiinnittämään enemmän huomiota tästä syystä. Yhä useampi ryhtyy miettimään omaa oikeuttaan riistää eläintä omaksi tarpeiksi. Eikä vain Vihreät.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #39

#39

Puhut ihmisistä kuin luulisit kaikkien olevan kanssasi samaa mieltä.

Minä en tässä asiassa kuulu samaan ryhmään "ihmisiä", kuin sinä.
Sinulla on sinun moraali ja minulla minun....enkä sano kumman olisi muka parempi tai huonompi.

Minä uskon olevani ihminen ja uskon senkin, että ihminen on vuosituhansia ollut sekasyöjä, joten en koe moraalirappiota olevani sellainen jonka luonto on minusta luonut....sekasyöjän.
Mutta sinulta en vaadi samaa....teet omat päätöksesi itse.

Kylllä minä ymmärrän tuon eläinten kohtelu pointin ja siitä olen samaa mieltä, mutta se on eri asia kuin lihansyönnin kieltäminen.
Sitä lihataloutta voi hoitaa monellakin tavalla...hyvällä ja huonolla

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #42

#42
Puhut ihmisistä kuin luulisit kaikkien olevan kanssasi samaa mieltä.
...........................

En todellakaan puhu koska tiedän varmasti, että näin ei ole.

Sanoin, että eettiset normit tulevat muuttumaan ja tulevaisuuteen voi jo nyt kurkistaa tietämällä mitä mieltä tämän päivän nuoret nyt ovat.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Valtuustoissa syödään maanantaisin lohileipiä!

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Persuhenkisyyteen kuuluu olennaisena osana "vanhat hyvät ajat". 1960-luvulla lihan kulutus oli 40 % nykyisestä.

Eli eikö se sitten käykään, että mentäis edes lähelle sitä ihanaa 1960-lukua?

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Miksi ihmiset, jotka saavat valtion "armopaloja" ovat heitä jotka säästävät ilmastoa?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Vanhuksia aletaan Helsingissä käsitellä kuin tahdottomia kasveja.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Minä rakastan eläimiä. Syön niiden lihaa muodossa tai toisessa joka päivä. Tulin Afrikasta pari viikkoa sitten. Siellä söin impala-antiloopim lihaa ja pahkasikaa (!), jota olin aikaisemmin vain lukenut. Impaloita on liikaa, vähän niin kuin kauriita Suomessa.

Aion jatkaa runsasta eläinten syöntiäni kuolemaani asti, jonka toivon olevan mahdollisimman kaukana. Suomeen tulematta jäämiseni vahvistuu päivittäin, erityisesti tällaisista idioottipäätöksistä lukiessani.

Ihmisten pitäisi syödä eläimistä kaikki, kuten olen Kiinassa oppinut. Nythän nirsot länsimaalaiset laittavat hukkaan suurimman osan eläinten ruhoista.

Aion myös matkustaa lentokoneella niin kauan kuin pystyn.

Suomessa ei ole uskallettu paljonkaan tehdä päätöksiä, ja jos niitä on tehty tai tehdään, ne ovat aivan hulluja. Se ikäpolvi, joka oli viimeinen varsinainen rakentajapolvi, saa kärsiä kaikenmaailman tyhjäntoimittajien ja kissankasvattajien tyhmyydestä viimeiset elonpäivänsä.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Muuten, tuo Ville Ranta on surkea piirtäjä, vielä surkeampi pilapiirtäjä ja ideavaras. Noin surkea pilapiirtäjä voi saada töitä vain joltain uskonnolliselta yhteisöltä.

Piirroksen idea on varastettu Julius Marxilta, a.k.a. Groucho Marxilta, joka sanoi, ettei suostu menemään taivaaseen, jos siellä ei saa tupakoida.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Eikö ole hyvä että pitää vitsejä elossa?
Piirtääkin hyvin. Ja on nopea tekijä.

Käyttäjän jussiosmola kuva
Matti Jussi Korhonen

# 61: Sattuipa, kerrankin, että olen Max´imaalisesti Jussilan ajatusten takana. Tai en oikeastaa kaikkien, mutta tuo mutkaton, suora asenne esim. lihan syöntiin tuntuu jotenkin tämän päivän saivartelevassa Suomessa niin kovin mukavalta.

Eroa ajatustemme välillä on jo siinäkin, että varsinaista lihaa eli punaista- syön nykyisin kovin vähän (en muista milloin) ja mitä vähemmän sitä syön, sitä paremmin voin.

Sattuipa toisen kerran, että olin siellä sinun Aasiassasi (useasti ja pidempään kuin 2 vkoa) ja näin ne saasteet ja dieselmoottoreiden savut. Silloin päätin, että ajan pienellä, vanhalla ranskalaisvalmisteisellani ne 8000 km kesässä - ja aivan surutta.

Ville Rannasta en tiedä - ei ole iskenyt eli kolahtanut täysillä, mutta G. Marx taisi myös todeta: "Minulla on periaatteeni.... ellette satu pitämään niistä, on minulla muitakin periaatteita."

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Tulevaisuudessa kun nämä ituhipit on vaippa-iässä vanhustentaloissa, niin voidaan hyvin puolittaa jäniksen ruoka ja syöttää punaista lihaa heille.

Sitä syöt mitä päätetään.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Eikös nämä asiat päätetä demokraattisesti valtuustossa?

Eikös valtuutetut ole vaaleilla valittu?

Elikkä ei ole mikään diktaattorin päätös.

Äänetäjä ratkaisee siis pitää vaan yrittää niidenkin kestää, jotka eivät hyväksy.

Äänestämällä siis voi vaikuttaa, jotta oma mummo ei joudu kärsimään terveellisestä ruoasta. :)

On se elämä kovaa joillekin.

Käyttäjän lassinpalsta kuva
Lauri Turpeinen

Priorisointia, hoito,lääkkeet,ruoka.
Ei näytä konstit loppuvan päästä eroon meistä vanhoista.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Valtuutettu Atte Harjanteen aloite liha- ja maitotuotteiden kulutuksen puolittamiseksi vuoteen 2025 mennessä pdf html

Päätös
Asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi. Atte Harjanteen palautusehdotus sai äänestyksessä 42 ääntä.

Käsittely

- Palautusehdotus
Harjanne Atte + Ohisalo Maria
Kaupunginvaltuusto päättää palauttaa aloitteen valmisteluun siten, että aloitteessa esitetyn suunnitelman valmistelu aloitetaan osana päästövähennysohjelman toteuttamista, tavoitteeksi asetetaan 50 % vähennys vuoteen 2025 mennessä ja suunnittelussa huomioidaan eri toimialojen erilaiset mahdollisuudet vähentää liha- ja maitotuotteiden kulutusta.

1 Äänestys
JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Palautusehdotus 1 / Harjanne Atte
JAA: 39, EI: 42, Tyhjiä: 0, Poissa: 4

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Minä en ole niin perehtynyt Helsingin valtuustoon, mutta jaa 39 ei 42

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Luopuako lihansyönnistä vai uusimmasta iPhonesta? Petteri Järvinen
https://www.tivi.fi/blogit/luopuako-lihansyonnista...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Vasemmiston syyttelyn asemesta Rosendahl voisi ottaa selville ketkä siellä Helsingin valtuustossa on enemmistönä eli oikeasti päättävät.

Terveisin omnivoori punaviheriä kultuurimarsilainen suvakkimädättäjä

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Moi mädättäjä! Joo aattelin katsoa, onko tosiaan demaritkin tähän päätökseen lähteneet ongelma on, että EI on tuo takaisin valmisteluun. Olet varmaan Jorma sitä mieltä, että ruoan pitäisi olla maistuvaa myös vanhuksille, kun se on jo vaikeaa nykyresursseillakin (kustannukset).

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Olen mieltä, että kaikilla tulisi olla mahdollisuus syödä monipuolisesti ja ravitsevasti monenlaista ruokaa, erilaisia lihoja erilaisista eläimistä, kasviksia, hedelmiä, juureksia j.n.e. Homo sapiens on omnivoori eläin.

Nykyisillä hintatasoilla ja Helsingin kaupungin kokkulilähtöisellä kurjistamispolitiikalla kasvispitoisempi ruoka olisi maittavampaa ja ravitsevampaa kuin vähien resurssien ohjaaminen muuhun.

Mutta edelleenkin Helsingin valtuustossa on porvarillinen enemmistö vaikka ei kyseenalaistaisikaan vassuleiden eikä edes demuleiden vasemmistolaisuutta.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva
Leena Rosendahl Os Hanhijärvi Vastaus kommenttiin #86

Vihreät ovat niin lähellä vasemmistoliittoa, ettei heitä voi oikeistoksi tai edes keskipuolueeksi sanoa. Äänestykset valtuustossa senmukaisia. Ilmaisia koulukirjoja, kasvisruokaa lapsille ja vanhuksille, paperittomien hammashoito jne.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #87

Oma käsitykseni vihruleista on, että he ovat kokkuleiden puisto-osasto. Haavistoista, hautaloista, niinistöistä j.n.e. ei saa vasemmistoa tekemälläkään.

Tokikin koulukirjoilla rahastaminen ja avuntarvitsijoiden hylkiminen olisivat vielä enemmän porvarillista menoa mutta onhan heidän toki pidettävä huolta näyteikkunastaan jotta saisivat hyvää ajattelevat mutta asioita tarkemmin seuraamattomat äänestämään porvarillista menoa. Helsingissäkin vihrulit ovat olleet kokkuleiden leikkauspolitiikan ja laittoman alibudjetoinnin vankin takaaja. Tervetyskeskuksista, vanhustenhoidosta, kouluista, kirjastoista jamitäniitäonkaan välittämättä.

Taisipa viimeinen aito vasemmistolainen poistua Helsingin valtuustosta kun Y.Hakanen joutui luopumaan paikastaan viime vaaleissa. No, taitaa siellä joku muukin vassuli tai demuli olla mutta ovat niin tiukassa puoluekurin puristuksissa ettei mitään näy, etenkään valtatiedonlevitteiden kautta.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Lisäsin kuvan äänestystuloksesta punaiset äänestivät lihan ja maitotuotteiden puolittamisen puolesta ja vihreä väri vastaan.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

On sopimatonta, että apulaispormestari Nasima R. istuu valtuustossa.

Toimituksen poiminnat