*

LeenaRosendahlOsHanhijrvi

Sensuroitu Tiernapojat uudelleen

Toivottavasti nyt saan pitää kirjoitukseni täällä, koska karkeasta otsikost johtuen ilmeisesti edellinen poistettiin. Huomautan vielä, että karkea kielenkäyttö kuuluu kurditytölle, joka käskytti Stockmannia.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Suomalainen kulttuuri ja perinteet perustuvat pitkälti kristinuskoon. Se vaikuttaa pukeutumiseen, ruokakulttuuriin ja arkkitehtuuriin sekä maailmankuvaan, moraaliin ja tapoihin. Juhlapyhämme ovat kristinuskosta. Silti kulttuuristamme ollaan vähitellen ihmisoikeukstaistelijoiden ja feministien toimesta poistamassa kaikki vähänkin rasistiselta vaikuttavat asiat. ylen toimittaja Päivi Puukka kirjoitti Joulun alla artikkelin, jossa paheksuttiin merkittävää suomalaista jouluperinnettä "Tiernapoikia" murjaanien kuninkaan takia.

Kyseessä on Matteuksen evankeliumin kolme itämaan tietäjää, jotka seurasivat loppiaisena tähteä Betlehemiin ja löysivät Jeesus-lapsen. Juudean kuningas Herodes hermostui tästä ja määräsi kaikki alle 2-vuotiaat poikalapset murhattavaksi. Murjaanien kuningas on tiettävästi mauri eli tummaihoinen itämaan tietäjä. Olisiko Ylen toimittaja hiukan tarkoituksenhakuisesti jättänyt mainitsematta tämän.

Kyse on kuitenkin kulttuuriperimästämme ja kristinuskosta. Eikö meillä ole oikeutta säilyttää omia perinteitämme, vaikka se joistain ikävältä tuntuisikin?

Minut sai kirjoittamaan tämän blogikirjoituksen, kun Twitterissä Turkin kurdi opiskelijatyttö painosti Stockmannia poistamaan Tiernapoika-mainoksen. Ja Stockmann hädissään totteli, koska pelkäävät boikottia.

"On lievästi sanottuna vitun uskomatonta, että mainostatte ”vastuullisia toimintatapojanne” sen jälkeen kun rodullistetut joutuivat pyytämään, että blackface ei olisi ensi vuonna osa teidän toimintaa. Missä ajassa oikein elätte? " Baiar Siyan

 


 


Mielestäni tämä on USKOMATONTA! Miten maahanmuuttajat opetetaan, ettei meidän tapojamme tarvitse kunnioittaa? Nämä feministit ja vasemmiston tietyt piirit käyttävät maahanmuuttajia hyväkseen omiin poliittisiin tarkoitusperiinsä.

Ehdotan jonkinlaista kompromissia siihen, ettei Tiernapoika-perinne katoa kokonaan.
 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

18Suosittele

18 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (86 kommenttia)

Käyttäjän lakosi kuva
Mika Lako

On lievästi sanottuna VITUN uskomatonta, että mainostatte ”vastuullisia toimintatapojanne” sen jälkeen kun rodullistetut joutuivat pyytämään, että blackface ei olisi ensi vuonna osa teidän toimintaa. Missä ajassa oikein elätte? " Baiar Siyan tai Usari?

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Kaikki täällä on kyykyssä näiden takia. :(

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Jos joku on uskomatonta, niin lähinnä se, että Stockmann ottaa tosissaan tuollaisten rähisijöiden aggression purkaukset. Siinä on vaarana se, että Stockmannin vanhat asiakkaat eivät moista sulata ja he eivät suinkaan ilmaise kantaansa räyhäämällä vaan vaihtamalla ostospaikkaansa. Stockmannin kannalta on tietysti ikävää, että ne tällä tavoin menetetyt asiakkaat ovat niitä ihan oikeita ostavia asiakkaita.

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen

Olen itse lopettanut Stockalla asioinnin, kun joku vuosi sitten näin Itäkeskuksen Stockmannin joulukoristepöydällä pienen sisältä ledivalaistun "kirkon", minkä tunnisti kellotornista ja jyrkästä harjakatosta kirkoksi, mutta jonka tornissa ei ollut ristiä. Risti oli kirkon katolta poistettu.

Pyrittiinkö tällä sitten miellyttämään itä-Helsingin suurehkoa muslimiporukkaa, vai oliko se "nykyaikaisen" Stockmannin tapa yrittää olla
uskontoneutraali, mutta mulle riitti. Kirjoitin asiasta palautteen stockalle ja lopetin asiointi siellä.

Mitään vierasta kulttuuria ei ihminen/kansa voi aidosti kunnioittaa ellei se osaa kunnioittaa edes omaa kulttuuriaan ja omia perinteitään. Maassa maan tavalla, ja omia perinteitä ja omaa kulttuuripohjaa kunnioittaen.

Miksi maahanmuuttajat änkeäisivät tänne, jos kristillis-länsimainen kulttuuri olisi heille kovin epämieluisa? Ehkäpä tänne on kova tunku juuri siksi, kun näkevät, että kristillis-länsimainen systeemi on tuottanut melko hyvin maailman myrskyissä eteenpäin tarpovan hyvinvointivaltion.

Uskon että eri uskoiset ja -kulttuuriset eivät saisi lajalti näppylöitä perinteistämme. Sen sijaan kaikenlaiset puolestaloukkaantujat ja omaa taustaansa inhoavat fanaattiset "uudistajat" pyrkivät nostamaan poliittista profiiliaan.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Kun nuivalisto oikein joukolla paheksuu niin kannattaa kohdistaa se paheksunta oikeille tahoille. Niin Päivi Puukka kuin Stockmankin ovat suomalaisia.

Kukaan ei ole oikeasti uhkamassa suomalaista tai kristillistä kulttuuriperinnettä tai tiernapoikatraditiota sen vuoksi, että yksi tavaratalo on reagoinut yleisöpalautteeseen. En edes tiennyt, että Stockan tiernapoikamainos on jonkinlainen kivijalka suomalaisessa jouluperinteessä ja jonka mukaan arvioidaan, mitä saadaan tai ei saada tehdä.

Leena Rosendahl Os Hanhijärvi ja muut saavat aivan vapaasti plankata naamansa mustaksi ja esittää joulunäytelmää edelleen.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Sinusta on okei tuollainen kyykyttäminen ja uhkailu? Sama porukka vainoaa metallimusiikkia, jos sanoissa mainitaan Islamin usko, tässä kiristetään ja stokka on rahavaikeuksiensa takia peloissaan. Nyt he joutuivat poistamaan kalliin joulumainoksensa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Vainoaa metallimusiikkia - kuka, koska ja missä?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #9

Ihan järkyttävää. "Metallihelvetti" ja "Turku Saatanalle" on ikivanhaa suomalais-kristillistä kansanperinnettä jota ei sovi arvostella saatikka lopettaa. Se miten tämä liittyy po asiaan ei nyt aukene linkin luettuanikin.

Oikeastiko blogisti on huolissaan Stockan puolesta kun päättivät rahavaikeuksiensa keskellä poistaa kalliin mainoksen?

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva
Leena Rosendahl Os Hanhijärvi Vastaus kommenttiin #10

Toivottavasti ei tähän kaadu. Itse asiassa mainos oli hyvä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #19

Niin, kritiikki kohdistui näemmä kahteen metallia soittavaan yhtyeeseen Sielunvihollinen ja Naer Mataroniin. Sielunvihollisen sanoituksia ei tänne voi laittaa, sen verran rasistista settiä ovat ja Naer Mataraonin keulahahmo on natsitervehdystä käyttävän Kreikan äärioikeistopuolueen keulakuvia.

Tässäkin tapauksessa festivaalin yhteistyökumppaneilla sekä keikkapaikalla lienee oikeus kieltäytyä.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva
Leena Rosendahl Os Hanhijärvi Vastaus kommenttiin #42

Minä en kuuntele blackmetal-musiikkia, mutta eikö siinä muitakin uskontoja herjata. onko sinusta sabotaasit ym. oikeutettuja sen takia. Ei tuon jutun mukaan ollut ainoa kerta.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Kyllä siellä yksi "rodullistettu" (omat sanansa) oli loukkaantunut, joka valitti Stockmannille, ja johon Stockmann vastasi, että poistimme videon.

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen

Niin niin, kaikki vieras on upeaa ja rakastettavaa ja kaikki oma on halveksittavaa...

Onpas lieromaisen mateleva ja miellyttämään pyrkivä asenne.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

- Kuningas Herodes olen minä.

- Jaa, minä tykkään, ettet sinä ole mikään kuningas, vaan yksi styranki."

- Jaa, minä tykkään, etten minä ole mikään styranki, vaan parlamentaarinen monarkki Herodes, joka kannan minun kultaista kruunuani täsmälleen perustuslakimme mukaisesti. Hoo, miksi olet noin mussssss... siis noin... noin etninen?

- Hoo, jos minä olen etno, olen minä kaikilta tunnettu. Hoo, jos minä olen afro, olen minä hyviltä kaivattu. Yksi herra ja kuningas Saharan eteläpuolisesta Afrikasta.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Kukaan ei ole kiinnostunut mitä siinä oikeasti sanotaan. On vaan blackface ja kolonnianismi

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen

Näitä herroja ja kuninkaita tuntuu tupsahtelevan sieltä Saharab eteläpuolelta.

Käyttäjän Setarkos kuva
Sakari Vainikka

Olin vuonna 1954 Malmin kansakoulun joulujuhlassa tiernapoikana. Oma roolini oli vaatimaton Mänkki, ja vierustoverini Valter oli murjaanien kuningas. Hänellä oli loistava lauluääni, kuten monilla romaneilla on, eikä häntä tarvinnut juurikaan meikata. Nykyisin kai tuollaisesta roolijaosta joutuisi raastupaan. Elämme omituisia aikoja.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Olen 100% varma että tuollaisesta roolijaosta ei joutuisi raastupaan.

Käyttäjän Setarkos kuva
Sakari Vainikka

No ehkä sitten vain sometuomioistuimen lynkkaamaksi. Niin ja nykyisin kai raastuvat ovat käräjäoikeuksia. Taidan olla jo vähän vanha tähän maailmanaikaan, ja vaikka en olisikaan, ainakin h:tin kyllästynyt tähän bullshitiin.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #14

Sometuomioistuimet ovat siinä suhteessa tasapuolisia, että siellä lynkataan ihan kaikki.

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen Vastaus kommenttiin #16

Mene tiedä. Mutta ainakin VALTAmedia (YLE, HS...) on keskittynyt tuomitsemaan väärinajattelevia kantasuomalaisia.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Leena on kateissa. Eikä ihan ekaa kertaa.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Onko joku nokkela sanaleikki vai?

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Mä en ole koskaan nähnyt kyseistä näytelmää luonnossa vaikka kunnioitettavassa keski-iässä olenkin. Joten en uskalla sanoa mitään kyseisen näytelmän sisällöstäkään. Luulisin että katoavaa kansanperinnettä.

Käyttäjän AnukatariinaSolonen kuva
Anukatariina Solonen

Tiernapoikien Mauri-kuningas on jäänne keskiaikaisesta mysteerinäytelmästä, jossa kolme kuningasta tuli kumartamaan Jeesus-lasta symbolina siitä, kuinka Jeesus on kaikkien tuohon aikaan tunnettujen maanosien kuningas.

Musta kuningas on kuitenkin kerroksellisesti Tiernapoikien tarinassa siten, että lienee tullut Peetlehmin tykö kunnioittamaan uutta tulokasta, mutta toisaalta ne tietäjät olivat livahtaneet jo muita teitä omiin maihinsa. Hänellä on Tiernapoikien tarinassa selkeä rooli olla korostamassa Herodeksen styrankimaisuutta: Herodes ensin pilkkaa kuninkaan ihonväriä, johon tämä vastaa, että olen joka tapauksessa kova jätkä ja nimittelee Herodesta osuvalla styranki-nimellään. Herodes kuitenkin jatkaa tämän kiusaamista uhkaamalla häntä raukkamaisesti ammattisotilaalla (nihti) ja pakottamalla polvistumaan pilkkalaulujen saattelemana. Itse Muriaanien kuningasta ei missään vaiheessa esitetä pilkkansa ansainneena.

Keskustelussa tämä traditio sekoitetaan aika ajoin keskieurooppalaiseen Pyhän Nikolauksen perinteeseen. Siinä Nikolaus kulkee lasten luona ja antaa kilteille lapsille lahjoja. Hänen mukanaan kulkee sitten monella eri nimellä esiintyvä hahmo, joka taas rankaisee ei-niin-kilttejä lapsia. Hahmon tausta saattaa olla talvipäivän seisauksen aikoina riehuneissa pahoissa hengissä, joista meidän nuuttipukkimme on myös saanut alkunsa. Kristinuskon myötä hyvä-paha-vastakohtaisuuteen liitettiin myös kristitty-pakana-vastakohta, ja hahmo muuntui mustaksi mieheksi, nimeltään mm. Hans Muff Saksassa ja Zwarte Piet Hollannissa. Tämä perinne on räikeän rasistinen, ja jos Joulupukin porukoissa mellastaisi tällainen keskieurooppalaisen mallin mukainen epeli, suomalaisen perinnekulttuurinkin olisi syytä päivittyä tälle vuosituhannelle.

Tiernapojista en rasistista näkökulmaa sanan syvimmässä merkityksessä osaa löytää.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Kiitos kattavasta tietopaketista.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Ohoh! Kannattaa ilman muuta käydä katsomassa ja kuulemassa jos on tilaisuus, ja kiinnittää huomiota moniulotteisiin vivahteisiin, sävyihin ja "rivien väleihin" niin lyriikassa kuin repliikeissäkin, sen syntyhistoriallinen ajankohta muistaen.

Tämä historiallinen kansanperinne ei saa kadota – siitähän oltaisiin ylpeitä missä tahansa kulttuurimaassa. Vain moukat sensuroisivat sitä mielensäpahoittajien ehdoilla (käsittämätöntä Stockmannilta!). Siinä ei ole myöskään kyse mistään rotusorrosta vaan "styranki" Herodeksen julmuuden ja pahuuden korostamisesta. Jos 1800-luvun Oulussa olisi tuolloin ollut hyvin laulavia tummaihoisia, juonen vaatiman henkilöhahmon ei olisi tarvinnut käyttää kenkälankkia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiernapojat

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Mitään ei ole katoamassa eikä kukaan ole harrastanut sensuuria. Rauhoittukaa ja hajaantukaa, oikeasti tässä ei ole mitään nähtävää.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva
Leena Rosendahl Os Hanhijärvi Vastaus kommenttiin #25

Yksi Stockmannin tv-mainos vain tällä kertaa.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #25

Päinvastoin:

1) Stockmann on tietoisesti harjoittanut itsesensuuria, vieläpä moukkamaisesti pyytelee anteeksi suomalaista kansanperinnettä 1800-luvulta (toki Tiernatytöiksi väärennetyssä muodossa esitettynä).

https://www.verkkouutiset.fi/stockmann-veti-pois-t...

2) Oikeasti Tiernapojissa on sekä nähtävää että kuultavaa, kun se esitetään eläytyen ja hyvillä lauluäänillä.

3) Janne Salonen esittää totuudenvastaisia väittämiä, ties miksi.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #30

Ehkä sinun pitäisi selvittää itsellesi mitä sensuuri tarkoittaa ennen kuin syytät muita totuudenvastaisten väittämien esittämisestä.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #31

Puhuin itsesensuurista sekä tavastasi vähätellä kiistämällä tosiseikkoja 1) ja 2).

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #32

"Vain moukat sensuroisivat sitä mielensäpahoittajien ehdoilla (käsittämätöntä Stockmannilta!)"

Minä vastasin käyttämääsi sensuuriin jonka jälkeen väitit minun vääristelevän asioita.

Yhtiö on vetänyt pois yhden mainoksen asiakaspalautteen takia, mitään sen kummallisempaa ei ole tapahtunut.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #33

Itse asiassa Stockmann alistui omaehtoisesti kurditytön sensuuriin omaksumalla anteeksipyytelevän ja itsesensuroivan asenteen täysin aiheettomasti, kun asian olisi voinut hoitaa tyylikkäästi selittämällä laulunäytelmän historiallinen konteksti (vrt # 21, Anukatariina Solonen).

Onhan se kokonaisuutena aivan riittävän kummallista, kuten tämän Leena Rosendahlin blogin hyvästä syystä saama huomio osoittaa. Yhä kummallisemmaksi sen tekee se, että yrität nyt itse selittää olemattomiin Nyky-Suomen yhteiskunnallista ilmapiiriä, jossa yhdenkin maamme kulttuuria tuntemattoman mielensäpahoittajan parkaisu saa vanhan ja perinteisen yhtiön hyppimään kahdeksikoille mielistelläkseen protestoijaa tämän taustan takia.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #34

Koita nyt selvittää itsellesi mitä sensuuri tarkoittaa.
Ja samalla voinet osoittaa, missä olen yrittänyt selittää olemattomiin minkäänlaista yhteiskunnallista ilmapiiriä. Kummallinen väite, ja ilmeisesti ihan itse keksimäsi tulkinta koska minä en ole tuollaiseen ottanut mitään kantaa.

Edit: En viitsi käydä katsomassa mutta jos viitsisin, olen aivan varma että tämä on juuri niitä älämölöjä jota mm. yksi putinrahoitteinen valemedia ylläpitää ja provosoi.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #35

Sensuurin osuus lienee tullut jo katetuksi.

"Ja samalla voinet osoittaa, missä olen yrittänyt selittää olemattomiin minkäänlaista yhteiskunnallista ilmapiiriä."
Tässä: "Rauhoittukaa ja hajaantukaa, oikeasti tässä ei ole mitään nähtävää."

Onhan siinä nähtävää, että Stockmannin asemassa oleva perinteinen yhtiö pelkää yli kaiken maineensa menetystä julkisuudessa (= myynnin menetystä), jos se ei hypi kaikkien muualta tulleiden tietämättömien protestoijien pillin mukaan.

Maahanmuutonhan piti olla meille kulttuurin rikastuttamista – nyt siitä on tulossa kulttuurin kaventamista, ettei vain kenellekään tulisi kulttuuristamme paha mieli. Laajemmassa katsannossa tämä ei minusta ole mikään vähäinen yhteiskunnallinen kysymys.

Ja mitä tulee Tiernapoikiin, kompromisseja en siihen hyväksy – sen tulee olla autenttisesti esitetty ollakseen aitoa kulttuuriperinnettä.

Käyttäjän AnukatariinaSolonen kuva
Anukatariina Solonen Vastaus kommenttiin #34

Stockmannin toimintaa liittyy yleisesti sellaiseen kaukaa viisaaseen asiakassuhteen ylläpitoon, jossa asiakasta ei syytetä heti keskustelun aluksi tietämättömäksi. He ovat aivan oikein analysoineet, että muitakin samoin ajattelevia asiakkaita varmasti on. Näin voisi tapahtua monen muunkin kuin blackfacevaikutelman tuottaman reaktion kohdalla.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #36

Toki asian voi esittää ystävällisesti ja kohteliaasti vaikka perustelut toisikin esille, mutta jos tuollainen analyysi on julkisuuskuva- ja markkinointisyistä tehtävä yleisön reaktioita peläten, yhtiön ulkoisesta kuvasta vastaavat eivät ole oikein tehtäviensä tasalla.

Totta kai liikeyrityksellä on oikeus toimia kuten se parhaaksi näkee.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #34

Kurditytön sensuuri?

"Sensuuri on valtion viranomaisten suorittama suullisten, kirjallisten tai kuvallisten esitysten tarkastus, jonka läpäisy on edellytys julkaisun levitykselle tai julkiselle esittämiselle."

Koita nyt sisäistää, mitä on sensuuri. Ko henkilö antoi palautetta omasta näkökulmastaan ja Stockmann sen ja kenties muiden perusteiden myötä päätti olla jatkamatta mainosta. Se on ko yrityksen valinta ja siihen on heillä kaikki oikeus, mikään taho ei sitä pakottanut.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #37

Jos nyt oikein ymmärsin niin kyse on Stockan herkun henkilökunnan kuvaamasta videosta joka on ollut jossain Stockan some-kanavalla ja joka sitten on poistettu. Ja täällä pidetään sitä osoituksena sensuurista ja siitä miten yhteiskunta on jotenkin mennyt polovillensa maahanmuuttajien edessä tai miten kulttuuria "kavennetaan", mitä se sitten tarkoittaakaan.

Voi nyt hyvänen aika, jotain suhteellisuudentajua.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #37

Stockmannilla on tottakai oikeus tehdä rahoillaan mitä lystää, sehän on liikeyrityksille itsestään selvää.

Kiinnostavaa on se, että he pelkäävät protestoijan mielipiteenilmaisun jättämisen omaan arvoonsa tai siihen vastaamisen kohteliaasti ja ystävällisesti perustellen, johtavan bisnekselleen haitallisiin seurauksiin. Siksi he mieluummin luovuttavat yksityishenkilölle de facto sensorin vallan poistamalla häntä häirinneen markkinointiviestintänsä sisällön omaehtoisesti, vaikka kyseessä ei todellakaan ole viranomainen.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #45

Briteissä kukaan viranomainen ei uskaltanut ilmoittaa julkisuuteen tuhansien nuorien valkoisten tyttöjen raiskauksia pelätessään rasismisyytöksiä. itsesensuuria on monenlaista ja ongelmaan ei voi puuttua jos sitä ei haluta tietää.

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen

Päinvastoin.

Juhliin liittyvät näytelmät, laulut ja kulkueet (keski-Euroopan katolisissa maissa myös erilaiset hagiografioihin liittyvät näytelmät) ovat pitkää ja syvää ja moniulotteista kulttuuria, mikä kytkee meidät koko mantereemme historiaan ja kulttuuriin ja innostaa tutkimaan itse lisää.

Todellista kulttuurista rikkautta. Sellaista Stocka haluaa poistaa?

Sen sijaan varmaan joku bongo-bongo-kulttuurin juttu oltaisiin varmaan nuorekkaan Stockan taholta mielellään otettu käyttöön. Kunhan se on vierasta ja kaukaa.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Jos Stockmann poistaa tiernapoikamainoksen tai Kärkkäinen nuoleskelee natsijärjestöjä, ei niillä toimilla ole mitään yhteistä suomalaisen kulttuurin, pukeutumisen, ruokakulttuurin ja arkkitehtuurin kanssa.

Yksittäisen tahon arvio käyttäytymismallistaan.

Tiernapojat ja suvivirsi ovat voimissaan.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Tiernapojat ja suvivirsi ovat voimissaan."

Mitä nyt lakritsin nimiä muutetaan häveliäisyydestä ja Agatha Christien kirjoja nimetään uudelleen.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Timo Rautiainen: Joku voisi ajatella, että tässä saa värillinen ihminen turpaansa... kyse on kuitenkin ainoastaan ja vain jouluperinteestä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Harri Rautiainen - samaa mieltä!

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Ei enää puutu kuin telaketjufeministien parku siitä, miksi Tiernapojissa ei ole ollenkaan naisrooleja.

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen

Puhumattakaan muunsukupuolisista, transihmisistä ja synnyttävistä isistä.

Vasta silloin jo nyt monikulttuurisista Tiernapojista tulee HLGBTXYZ-hyväksytty juttu.

(Ihmettelen, kun jenkeissä pitää leffoihin ympätä tietty prosentti kiintiö mustia, korjaan värioletettuja, niin meillä ne pitäisi kai valkaista, että kelpaisi STockalle?)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Vakiomielensäpahoittajat liikkeellä.

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen

Puhunet itsestäsi, onko sinulla asiaakin?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Stockmann - ensin meni Herkku ja sitten meni itsekunnioitus, yli 150 vuoden suomalainen perinne.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Ehkä tällä pikkuepisodilla voi jo pyyhkiä ahterinsa ja jatkaa vanhaa traditiota ensi jouluna.
---
Stockmann munasi itsensä 6-0, sen PR-osasto sai kouluarvosanan 4 ja menetti samalla ns. kasvonsa suomalaisten silmissä. Nuo asiasta pahastuneet taas elävät jo omassa rinnkkaistodellisuudessa, joten ei siitä enempää.
Liiketoiminnan osalta yritys on jo hätää kärsimässä, joten sen kannattaisi siellä kuopan pohjalla lopettaa edes se oma kaivaminen.
---
Jos USA kiemurtelee oman historiansa minstrel-ylilyöntien kanssa, meillä ei ole mitään syytä osallistua siihen: täällä on oma, lähinnä kristillispohjainen Tiernapoika-jouluperinne ilman sarvia, hampaita ja rasismia. Maassa maan tavalla.

Käyttäjän kimmosaarikko kuva
Kimmo Saarikko

Rasismi on katsojan silmissä.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Ostakaa Afrikan Tähti -lautapeli vielä kun ehditte. Pelilaudan kuvitushan on yksityiskohtineen varsinainen mielensäpahoittajan ja rasistikortin läiskijän aarreaitta.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Milloinkas olet viimeksi ostanut Afrikan tähden? Oletko seurannut lautapelin kuvitusta pitkäänkin ostamalla uusia, millainen on viimeisin? Mitä menetämme, jos kuvitus muuttuu? Eikö peliä voi enää pelata? Suuret on ongelmat, niin minä mieleni pahoitin...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Minun on vaikea ymmärtää, miksi tämä suunnaton vastustus asioiden ja myös perinteiden muuttamisesta paremmin nykymaailmaa ja käsityksiä vastavaaksi.

Miettikää nyt vaikka nykyistä päiväkotia tahi ala-astetta, jossa on lapsia monesta kulttuurista ja montaa värisävyä. Pitäisikö aina juurta jaksain selittää tiernapoikien yhteydessä ikäänkuin disclaimerinä, että muuten nämä ilmaisut eivät ole sopivia, mutta meillä on vaan näet tämmöinen perinne, että joskus kutsuttiin näin. Ja ei nykyään tarvitse pelätä mustaa miestä, mutta joskus näet oli aika, jolloin heitä oli vähän ja heidät koettiin uhkaavina ja pahoina?

Tuossa mainittiin suukot ja Agatha Christien kirjat, vähentääkö se merkittävästi makeisen arvoa tai Agatha Christien kirjojen arvoa, jos joitain ilmaisuja muutetaan? Ei minusta.

Jos oikein raflaavasti ajatellaan ampuen yli, niin vaikkapa Alabamasta ja Etelä-Afrikasta löytynee paljon perinteitä, joita ei enää pidä sellaisinaan harjoittaa. Ajat ovat muuttuneet ja vanhaan sekä perinteisiin tuntuvat takertuvan ne, jotka ovat nähneet nuo ajat. Uudemmat sukupolvet eivät sitä ymmärrä tai halua - heidän on tulevaisuus ja muutoksia tarvitaan.

Mitä tulee yrityksien toimintaan, niin kymmenisen vuotta sitten lanseerattiin termi omatuntotalous, joka hiljalleen saa lisää kannatusta. Yrityksen arvoilla ja periaatteilla on merkitystä. Joitain erittäin hyviä saavutuksia on esimerkiksi vaikutukset lapsityövoiman käytön vähenemiseen ja työolojen parantumiseen tehtaissa kaukoidässä. Yhä enemmän ihmiset katsovat kuinka yritys toimii ja millaisia arvoja se kannattaa eikä yritys voi olla neutraali näissä. Yritykset sitten arvioivat toimintaansa palautteenkin kautta ja tekevät valintoja - sekin on oikeus siinä kuin sananvapauskin.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Jos oikein raflaavasti ajatellaan ampuen yli, niin vaikkapa Alabamasta ja Etelä-Afrikasta löytynee paljon perinteitä, joita ei enää pidä sellaisinaan harjoittaa."

Tarkoitat ehkä orjuutta? Tämä hyssyttekukulttuuri takaa ettei nykyisenkään orjuuteen puututa eikä myöskään oikeaan rasismiin. En nyt keksi mistä suomalaisten pitäisi hävetä ja hyssytellä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Meillä on tässä asiassa paljon vähemmän hävettävää kuin monella muulla maalla. Kuitenkaan muita vähempi vääryys ei tee meistä vielä hyviä ja voimme parantaa.

Orjuus, rotuerottelu, rasismi, syrjintä - näitä riittää listassa. Asioissa tapahtunee ylilyöntejä ja vaikea on puhua itse asiasta. Itse koripalloilijana ja 1969 syntyneenä olen mm nähnyt ne päivät, kum 1980-90 luvulla tulleita tummia vahvistuksia käsiteltiin kuin idiootteja, vaikka olisivat tulleet USA:n arvostetuimmista yliopistoista.

Toisaalla tehty suurempi paha ei ole kovin hyvä peruste.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"... miksi tämä suunnaton vastustus asioiden ja myös perinteiden muuttamisesta paremmin nykymaailmaa ja käsityksiä vastavaaksi."

Miksi (kulttuuri)historia ei saisi olla autenttisesti sitä mitä se on ollut syntyhetkellään? Jos 1800-luvun Oulusta ei löytynyt afrikkalaistaustaista poikaa laulamaan Murjaanien kuninkaan roolia Tiernapojissa, miksi meidän pitäisi 2017 paheksua niitä keinoja, joilla katsojille jännittävä hahmo saatiin silloin näyttämään oikealla tavalla eksoottiselta?

Jos päiväkodissa tahi ala-asteella henkilökunta ei pysty kertomaan omin sanoin laulunäytelmän tarinaa ja taustaa, miten ihmeessä he sitten kykenevät "kotouttamaan" ketään Suomeen, sen kieleen merkityksineen ja sivumerkityksineen ja sosiaalisesti hyväksyttäviin tapoihin? Onko lähdettävä siitä, että nykyisten maahanmuuttajien on jostain syystä kerrassaan mahdotonta käsittää Suomen historiassa aikaa ennen laajaa maahanmuuttoa tänne Afrikasta ja Lähi-Idästä sekä katukuvassa näkyvää etnisten vähemmistöjen kirjoa?

Alabamalla ja Etelä-Afrikalla on omat historiansa, ja niin on kannibalismilla, Ranskan vallankumouksella giljotiineineen sekä Natsi-Saksalla kaasukammioineen. Faktojen tietäminen – siinä iässä, kun ihminen on siihen kypsä – myös ihmisten harjoittamasta julmuudesta ja vääryydestä kautta historian ei mitenkään estä häntä elämästä tämän päivän eettisesti hyvinä pidettyjen periaatteiden mukaan (jotka ovat vaihdelleet aikakaudesta ja kulttuurista toiseen).

"Pekka ja Pätkä neekereinä" tuskin edustaa Suomen elokuvataiteen helmiä, mutta aikakautensa tuotteena se ei liene ollut sen paheksuttavampi kuin Peppi Pitkätossun isän toimenkuva Astrid Lindgrenin lastenkirjassa. Pitäisikö meidän paheksua ja hävetä tai suorastaan alkaa tuhota sitä osaa maamme 1960-luvun rillumarei-kulttuurista, joka on nykypäivän mittapuilla törkeää rasismia?

Kyllä (jopa) suomalaisillakin on oikeus kansanperinteensä koko kirjoon, siinä kuin ulkomaalaisista ja toisen näköisistä on tehty pilaa ja koettu ennakkoluuloja kaikkialla ja kautta aikojen. Mitäpä nokkiinsa ottamisen aihetta siinä on vaikka jossakin valkaistaisiin iho ja pilailtaisiin suomalaisista?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Pitäisikö vaikkapa jenkeissä säännönmukaisesti järjestää Klu Klux -klaanin mestausnäytös vain siksi, että se on osa historiaa?

Kuinka paljom meidän tulee siirtää jälkipolville aktiivisesti sitä historiaa ja tulkintoja, jotka nykyään ovat osoittautuneet vääriksi ja ennakkoluuloisiksi? Oma asiansa on kertoa niistä historian tunneilla, mutta pitääkö niitä vielä jatkaa muutoin?

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva
Leena Rosendahl Os Hanhijärvi Vastaus kommenttiin #56

Sulla menee aika sivuraiteille tää argumentointi.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #56

Yritä nyt ymmärtää, Kaistakorpi että tosiasioiden tunnustaminen on tässäkin viisauden alku. Väärentämällä historiaa vain lähdemme väärentämään nykyisyyttä. Mikäli jotkut ovat tehneet rumasti se pitää tunnnustaa ja keskustella ongelmasta, naamojen värittämistä en kovin pahana pidä vieläkään, sitä harjoitetaan jopa armeijan sissiksellä.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #56

Niko, # 56.:

Pitäisikö – voimme varmaankin jättää sen täysin alabamalaisten omaan harkintaan.

Entä pitäisikö Auschwitzin leirimuseo tuhota ja lanata maan tasalle siksi, että siellä tehtiin pahoja asioita yli 70 vuotta sitten? Vai voisiko ajatella, että ne, keitä historia kiinnostaa, saavat oman harkintansa mukaan käydä tutustumassa sen tapahtumaympäristöön tai vaikka järjestää historiallisia näytöksiä, jos se yleisöä kiinnostaa?

Jos koripalloilijana haluat pyytää anteeksi 1980-90 luvulla tulleilta tummilta vahvistuksilta heidän kohteluaan Suomessa idiootteina, mikäpä estää.

Stockmann haluaa pyytää anteeksi sitä, että se esitti Twitterin mainoksessaan Stockmann Herkun henkilökuntaa suomalaiseen jouluperinteeseen kuuluvassa laulunäytelmässä, eikä huomioinut sitä promillea katsojista, joka vetää herneitä nenäänsä kasvojen maalaamisesta. Afrikkalaistaustainen henkilö Murjaanien kuninkaan roolissa kai sitten olisikin ollut poliittisesti korrektia?

Minusta Tiernapojissa itsessään ei ole mitään anteeksi pyydettävää – päin vastoin. Jos pojat ennen äänenmurrostaan haluavat tienata rahaa kiertämällä esiintymässä ja näkevät vaivaa opettelemalla historiallisen näytelmän lauluineen ja vuorosanoineen sekä pukeutumalla esiintymisasuihin (mukaan lukien roolin mukainen naamiointi 1800-luvun tapaan), se on monin verroin arvostettavampaa kuin passiivinen rahan kerjääminen tai mankuminen sosiaalitoimistosta.

http://neba.finlit.fi/tietopalvelu/juhlat/joulu/po...

Kuten kaikessa esittävässä taiteessa, se osa yleisöä, joka ei halua nähdä, saa kaikin mokomin olla katsomatta. Ratkaisu ei ole kansanperinteen köyhdyttäminen.

Takavuosina muuan maahanmuuttajaryhmä kuului suhtautuneen epäluuloisesti kouluissa laulettavaan kertosäkeeseen "hoi laari laari laa", epäillen siihen sisältyvän kätkettyä kristillistä propagandaa.

Suomessa eletään suomalaisessa kulttuuriympäristössä 365 päivää vuodessa, muuallakin kuin historian tunneilla. Joka ei kestä suomalaisten kansanperinnettä, pääsee onneksi poistumaan maasta milloin tahansa halutessaan – sehän olisi win-win -tilanne molemmille osapuolille.

Käyttäjän AnukatariinaSolonen kuva
Anukatariina Solonen Vastaus kommenttiin #60

Ymmärtääkseni Auschwitzissa harrastettuja käytäntöjä kannattaa jatkettavaksi vain kourallinen ajatusten oudoille alueille eksyneitä yksilöitä ja järjestöjä. Museo on tärkeä muistutus siitä, mitä noista käytännöistä voi seurata, eikä sen tarkoitus ole olla mikään perinteenvaalintapaikka.

Niinpä myös se osa suomalaisesta kansanperinteestä, mikä nykykontekstissa osoittautuu eettisesti kestämättömäksi, on yksinkertaisesti siirrettävä museoon. Tässä Tiernapojatkaan eivät saa olla keppihevonen rasististen tapojen säilyttämiselle, vielä vähemmän uusien rasististen käytäntöjen kehittämiselle. Suomalaisen suvaitsemattomuuden museota ei ole vielä perustettu, teemanäyttelyjä lienee joskus ollut.

Vaikka tuolla aiemmin sanoin, että Tiernapojissa ei ole mitään sisällöllistä rasismia ja sen tulkinta blackfaceksi Zwarte Pietin tai Minstrel-laulajien kaltaiseksi mustien pilkkaamiseksi on ylitulkintaa, ymmärrän täysin Stockmannin reaktion asiakkaitten huomioon ottajana ja eettisen ohjelmansa toteuttajana. Tällöin otetaan mukaan marginaali, jossa asiat eivät jää tulkinnalliselle harmaalle vyöhykkeelle. Tässä asiassa joku voisi toki tehdä kulttuuriteon lanseeraamalla Tiernapoikien viestin modernisoituna niin, että sen rasisminvastaisuus tulisi ilmi kaikille sen katsojille ja kuulijoille.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #69

"kaltaiseksi mustien pilkkaamiseksi on ylitulkintaa"

Onko musta naama tai musta väri jotenkin rasismia?

Käyttäjän AnukatariinaSolonen kuva
Anukatariina Solonen Vastaus kommenttiin #70

Katkaisit tekstini oudosta kohdasta.

Niin Zwarte Piet- kuin minstrel-perinteessä mustaksi maalattu hahmo on naurettava, mustuuttaan tyhmempi, tuhmempi, klovni, riiviö, eksoottinen, ylhäältä alaspäin katsottava .... täyttää olennaiset rasistisen hahmon tuntomerkit. Lisäksi Piet oli puettu siirtomaa-ajan orjapalvelijan asuun.

Sanoin Muriaanien kuninkaan samaistamista näihin elementteihin ylitulkinnaksi.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #72

Vaikka käytätkin erikielistä nimitystä niin sanomasi siis on että musta on jotenkin huonompi ja sitä pitää välttää. Taidat olla rasisti.

Käyttäjän AnukatariinaSolonen kuva
Anukatariina Solonen Vastaus kommenttiin #75

En sanonut, että musta on sellaisenaan huonompi - olisinhan sen perusteella ollut sitäkin mieltä, että Tiernapojat ovat ilman muuta rasistinen.

Mustaksi maalattu valkoinen, joka sillä pelleilyllän haluaa kuvata mustan ihmisen huonommuutta, on vastustamaani rasismia.

Lukemisen ymmärtämisen harjoittelu ei ole yleensä hukkaan heitettyä aikaa, suosittelen lämpimästi.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #69

En tiedä mitään "Auschwitzissa harrastetuista käytännöistä", vaikka paikalla olen kyllä käynyt ja juurikin museo on tärkeä muistutus siitä, mitä noista käytännöistä voi seurata, eikä sitä mielestäni saa tuhota missään nimessä, vaikka perinteen vaalinnasta ei olekaan kyse. Niko Kaistakorpi kysyi Ku Klux -klaanin mestausnäytöksistä ja luotan siinä täysin paikallisten harkintakykyyn.

Mitä eettisesti kestämätöntä tai rasistista on siinä, että 1800-luvun suomalaiset pitivät jännittävän eksoottisina sen näköisiä ihmisiä, joita harva heistä oli koskaan nähnyt? Sama utelias kiinnostus kuulemma koskee tropiikin kansojen keskuudessa heidän ensimmäistä kertaa näkemiään valkoihoisia.

Kouluikäiset pojat käyttivät nokea tms Murjaanien kuninkaalta puuttuvan ihon pigmentin kuvaamiseen – tämäkö nyt on jokin suvaitsematon epäeettinen pyhäinhäväistys, tai sen jäljittely perinteen mukaisesti? Onko niin, että jos tuohon rooliin kiinnitetään luonnollisen tumman pigmentin omaava henkilö, silloin toimitaan eettisesti kestävällä pohjalla, kunhan ei vain maalata kasvoja? Riittäisikö tämä modernisoiduksi Tiernapojiksi?

Epäautenttiset Disney-versiot kansanperinteestä ovat vääristelyä, mutta sitähän toki tapahtuu kaupallisista syistä (esim. helsinkiläisten mannekiinien keekoillessa saamelaisasuissa) ja jokainen määritelköön siihen oman suhtautumisensa.

Kuten itsekin totesit, Tiernapojissa ei suinkaan oikeuteta Murjaanien kuninkaan alistamista, vaan osoitetaan Herodes julmaksi mieheksi – rotusorrosta tai rotusyrjinnästä ei siinä ole kyse, sen enempää kuin hänen käskemiensä lapsenmurhienkaan oikeuttamisesta. Ei meillä ole mitään häpeämistä tässä kansanperinteessämme tänäkään päivänä.

Stockmann tehkööt sen, mitä bisnes vaatii – toki tässä tapauksessa itsesensuuri kääntynee tarkoitustaan vastaan vieroittaessaan osan asiakkaista matelevalla asenteellaan.

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen

Niin.

Neuvostoliitossa oltiin niin viisaita, että jopa ei-toivotuiksi katsotut henkilöt poistettiin editoimalla valokuvista ja historiankirjoista.

Sitten maailma oli (tai ainakin näytti?) parempi.

Pyyhitään kaikki vanha vain pois muistista ja kirjoista ja kuvissta ja kielletään sen muisteleminenkin. Sitten paratiisi koittaa. Kuten Neuvostoliitossa.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Silloin kun nähdään rasismia siellä missä sitä ei ole. Joka tuntee Matteuksen evankeliumin itämaan tietäjät tietää yleensä, ttä yksi heistä on musta. Tässä aiheutetaan myös tappioita mm. Stockmannille, kun kallis mainos jouduttiin poistamaan. Kovaäänisemmät niin kuin tuo Twitterin Baiar ei tunnu hyväksyvän koko tiernapoika-perinnettä.

Käyttäjän TommiMkinen kuva
Tommi Mäkinen

Toi Baiar on Arabiemiraateista, lähtis takasin sinne julistaa Burka päällä miten paska/rasistinen kulttuuri Suomes on.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Summa summarum. Stockman on poistanut netistä henkilökuntansa väsäämän tiernatytöt-videopätkän jonkun ulkomaalaistaustaisen siitä urputettua. Tällä toimenpiteellä tuhotaan ikiaikainen, suomalainen kulttuuriperinne.
Vähän rajaa, hyvät ystävät ja mielellään myös suhteellisuudentajua.

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Muistaakseni Stockmanilla oli samankaltainen episodi muutama vuosi sitten jolloin jouluvaloja jouduttiin korjailemaan kun asiakkaat olivat valittaneet niiden muistuttaneen liikaa hakaristiä.

Stockmanin on pakko huomioida asiakkaiden paheksunta muuten firma saa huonoa mainosta ja kilpailijat saavat hyvän lyömäaseen asiakkaiden houkuttelemiseksi.

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

" Keskustelu osoittaa, ettei historiallista taustaa tunneta. Esityksessä valkoihoinen Herodes esittää eurooppalaista ja Murjaanien kuningas afrikkalaista. Näytelmässä Murjaanien kuningas on viaton, kun taas valkoinen mies Herodes on tarinan roisto."

"Eivät muuta lainkaan. Totta kai ymmärrän, jos tällaista rasismikeskustelua halutaan käydä. Jos halutaan lähteä siitä, että pelkkä väri merkitsee jonkinlaista pilkkaamista, niin sitten. Mutta kun tämä perinne aloitettiin, en usko, että tällaista keskustelua käytiin."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005504630.html?u...

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Millä tavalla kristinusko vaikuttaa suomalaisten pukeuttumiseen?

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Säädyllisyys ja pukeutumissäännöt

Käyttäjän LeenaRosendahlOsHanhijrvi kuva

Meillä ei ole huntupakkoa, mutta ilman paitaa ei sovi kulkea kaupungilla tai mennä kirkkoon bikiineissä.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Kiitos tästä Leenalle! Suosittelin.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Stockmannin tulkinnan mukaan kaikki tietäjät ovat vaaleaihoisia ja jos jossain näytelmässä näin ei ole, asia on korjattava.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Eikö tämä loukkaa sitä de facto standardia, että jokaisessa tv:ssä esitettävässä ohjelmanpätkässä, mainoksessa jne. pitää esiintyä vähintään yksi kiintiömusta?

Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys

Lapsiasiainvaltuutettu Tuomas Kurttila lyttää Stockmannin tiernapoikahyllytyksen.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712282200635027...

Olen kyllä ollut itsekin häkeltynyt uutisesta. Omat pojat ovat koulun joulujuhlassa esiintyneet monena vuonna tiernapojissa. Emme ole kokeneet olevamme valkoisen ylivallan edustajia. Valkoinen Herodeshan on sitä paitsi tarinan pahis ja musta murjaanien kuningas hyvis.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Ensimmäinen kerta historiassa kun joku Suomen erityisvaltuutetuista sanoo julkisuudessa jotakin järkevää.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset